O profitabilitate ridicata a afacerii este visul oricarui intreprinzator. Orice om de afaceri isi doreste sa obtina profituri cat mai mari cu eforturi cat mai mici. Acest lucru este posibil in doua situatii: atunci cand o firma este extrem de competitiva si atunci cand intreprinzatorul face afaceri care se situeaza la limita legalitatii (si uneori chiar dincolo de acesta limita). Competitivitatea exprima capacitatea firmelor de a se mentine in competitia derulata la un nivel intern si/sau international si de a obtine avantaje economice, in conditiile unui anumit mediu de afaceri. O firma cu adevarat competitiva va oferi bunuri si/sau servicii de o calitate superioara sau eventual similara la un pret mai scazut decat competitorii sai (interni sau externi). Nu este insa deloc simplu sa gasesti solutii pentru a realiza produse (servicii) atractive la preturi mici. In multe situatii raspunsul la problema enuntata este inovarea. Inovarea este un proces complex prin care anumite idei noi sunt transpuse in practica generand schimbari in produsele si serviciile oferite de o firma. Succesul IMM-urilor in economia mondiala actuala se datoreaza capacitatii inovatoare a acestora si a flexibilitatii de care acestea dau dovada permanent. Nu numai IMM-urile sunt inovative, ci si marile companii, care din dorinta de a obtine profituri mari si o cotatie mai buna a actiunilor pe piata bursiera apeleaza la inovare pentru a obtine avantaje competitive in fata concurentilor majori. Desi investiile in inovare sunt destul de riscante, multe firme mari si chiar si IMM-uri sunt dispuse sa riste mult visand sa obtina o rata mai mare a profitabilitatii. Asa ca multi oameni de afaceri si manageri ai unor mari companii au inceput sa aplice tot mai des conceptul “riscam si castigam”. Riscurile asumate se concretizeaza mai tarziu prin dezvoltarea pietelor prin introducere de noi produse sau produse imbunatatite, prin imbunatatirea proceselor organizatorice si tehnologice specifice fiecarei firme si nu in ultimul rand prin imbunatatirea proceselor de distribuÅ£ie. Evident cele mai avantajate firme sunt cele aflate in avangarda progresului tehnic, care ajung sa detina un avans tehnologic ce le permite obÅ£inerea de preÅ£uri pe măsură sau cele care reusesc sa realizeze produse cerute de piata dar pe care concurenta este incapabila sa le realizeze. Multi insa se intreaba de unde exista aceasta “explozie” de firme inovative care fac ca in permanenta in jurul nostru sa apara noi produse si noi servicii. Adevarul este ca nu toti proprietarii de afaceri si managerii sunt inovativi. Cei inteligenti dar care nu au cu adevart idei inovative apeleaza la centrele de transfer tehnologic care se ocupa cu introducerea in circuitul economic a tehnologiilor Ã…Ÿi utilajelor specifice, echipamentelor Ã…Ÿi instalaÅ£iilor rezultate din cercetare, in vederea obÅ£inerii de procese, produse sau servicii noi sau imbunatatite, cerute de piaÅ£a. Cu ajutorul centrelor de transfer tehnologic ei pun in practica idei inovative si astfel reusesc sa implementeze idei care sa ii ajute sa isi creasca profitabilitatea. Asa ca am putea spune ca INOVAREA reprezinta cheia succesului in societatea actuala: - proprietarii micilor afaceri, managerii marilor companii si actionarii sunt multumiti pentru ca apeland la inovare isi cresc profitabilitatea; - consumatorii sunt fericiti pentru ca au in permanenta posibilitatea sa beneficieze de noi produse si servicii. Momentan desi se pare ca s-a gasit solutia la toate problemele omenirii natura sufera. Acum doar natura sufera dar pe termen lung toti oamenii vor avea de suferit, iar inovarea risca sa ne aduca pe toti intr-o situatie neplacuta. Probabil citind aceste randuri va veti intreba “De ce ?”. Motivele sunt evidente: - “inovarea” este cea care i-a invatat pe oameni sa apeleze mereu la ceva NOU fiindca e mai comod; - “inovarea” este cea care i-a invatat pe oameni sa nu acorde prea mare importanta bunurilor pe care le au fiindca in scurt timp vor apare altele mai bune; - “inovarea” este cea care i-a invatat pe oameni ca nu trebuie sa reparam ceva ce s-a stricat si ca e mai bine sa cumparam un produs nou. Desi la prima vedere cele 3 motive enuntate nu par sa ne conduca la ideea ca inovarea reprezinta un risc pentru omenire la o analiza mai atenta vom observa ca: - daca acum 50 de ani doar in SUA se dezvoltase “societatea de consum” acum aceasta exista intr-un numar foarte mare de tari si in toate aceste tari exista un consum imens de bunuri care inglobeaza materii prime si materiale ce nu sunt in totalitate reciclate si un consum de energie ce in mare parte este din surse neregenerabile; - consumul de produse in tarile “civilizate” este in continua crestere fiindca lansarea de noi produse care sunt mai bune si mai usor de utilizat decat cele vechi, de care in scurt timp te poti dispensa fiindca apar altele mai noi si care nu te “streseaza” fiindca din cand in cand trebuie reparate induce o dorinta crescuta de a achizitiona noi produse (dorinta ce este stimulata si prin tehnicile moderne de marketing); - cresterea numarului de tari in care nivelul de trai este destul de ridicat pentru ai transforma pe membrii acelei societati in membrii unei societati de consum, cresterea continua a consumului de produse in societatile dezvoltate face ca resursele sa se consume intr-un ritm mult mai rapid decat Terra le poate oferi. Pana la urma inovarea este cea care ne conduce la accelerarea epuizarii resurselor naturale. Desi se depun eforturi mari pentru a recicla materiile prime consumate doar o mica parte dintre acestea sunt reciclate. Desi se depun eforturi mari pentru a dezvolta productia de energie renegenerabila inca in domeniul energetic se consuma un volum imens de resurse ce nu sunt regenerabile. Pana acum inovarea ne-a oferit solutii pentru o viata mai buna si mai comoda dar nu ne-a oferit solutii pentru a asigura pe termen lung resursele necesare pentru o viata mai buna. Inovarea este cea care ne-a indemnat sa consumam mai mult si mai rapid si sa facem ca pe planeta gropile de gunoi sa cresca zilnic. Anumite organizatii ecologiste din SUA sustin ca la ora actuala din produsele pe care un american obisnuit le cumpara intr-o luna doar 1% vor mai exista in casa sa peste 6 luni, restul ajungand la gunoi. Tot inovarea este cea care ne-a adus si in criza actuala. Asta fiindca inovarea exista in toate ramurile activitatii umane, inclusiv in domeniul financiar. Unii dintre expertii financiari s-au gandit ca e cazul sa faca inovatii si in domeniul produselor financiare si uite asa pe piata au aparut bani (produse financiare) fara acoperire si “active toxice”. Criza actuala nu este insa numai o criza financiara ci si una economica, iar consumul excesiv al resurselor isi are rolul sau in acesta criza. Pe de alta parte tot inovarea a contribuit la aparitia tehnologiilor de valorificare a energiei eoliene, a energiei mareelor, a energiei solare, la aparitia automobilului electric, la aparitia unor noi materiale provenite din reciclarea deseurilor, la aparitia unor tehnologii de reciclare performante. Latura pozitiva a inovarii nu poate fi negata de nimeni. Din pacate insa, in momentul actual, din punct de vedere al consumului de resurse inovarea ne impinge spre un nou tip de criza. La nivel global rezultatele inovarii sunt “o viata mai buna pentru om” cu pretul epuizarii accelerate a resurselor natural. In viitor cei care inoveaza si cei care ofera servicii suport pentru activitatea de inovare vor fi fortati sa isi reconsidere anumite puncte de vedere si sa dea o alta directie inovarii. Chiar daca acum este o cerere mare pentru produse noi si ieftine vor trebui sa isi concentreze atentia asupra unor produse probabil mai scumpe dar care vor avea un ciclu de viata mult mai lung. In mod evident un ciclu de viata mult mai lung va insemna un numar mult mai mic de produse care ajung la groapa de gunoi ceea ce implicit va insemna si o protectie a resurselor. In cazul produselor de unica utilizare cei care au idei inovative vor trebui sa se gandeasca la produse cu urmatoarele caracteristici: - produs realizat din materiale reciclabile 100%; - produs realizat prin procedee care folosesc 100% energie regenerabila. In cazul produselor cu durata scurta de viata maestrii inovatiei vor trebui sa realizeze: - produse cu o durata de viata de minim 1 an (preferabil 5 ani); - produse realizat din materiale reciclabile 100%; - produse realizat prin procedee care folosesc 100% energie regenerabila. In cazul produselor cu durata medie de folosinta marea provocare in domeniul inovarii va fi realizarea unor produse cu urmatoarele caracteristici: - durata de viata de peste 10 ani; - produs realizat din materiale reciclabile in proportie de peste 80%. - produs realizat prin procedee care folosesc 100% energie regenerabila In ceea ce priveste realizarea unor produse cu durata de viata de peste 10 ani probabil ca din punct de vedere tehnic nu vor apare probleme deosebite, dar in ceea ce priveste designul produselor solutia nu va fi usor de gasit deoarece oamenii s-au invatat sa fie inconjurati de produse mereu noi. In ceea ce priveste produsele de folosinta indelungata marea provocare a inovarii va fi lansarea unor produse de care omul sa nu se desparta intreaga sa viata. In acesta directie la nivel teoretic s-au facut cativa pasi: niste olandezi au lansat conceptul “eternally yours” prin care incerca sa incurajeze creatia unor produse care pot fi folosite “o viata”. Cei care cred in inovare trebuie sa inteleaga ca trebuie sa isi schimbe modul de gandire. Ei trebuie sa gasesca solutii pentru a lansa pe piata produse cu un ciclu de viata mult mai lung. Partea cea mai dificila va fi identificarea acelor aspecte care ii vor convinge pe consumatori sa nu se desparta de produse foarte rapid. Ideile inovative care vor rezolva cerintele anterior enuntate doar din punct de vedere tehnic dar nu si acela al atragerii consumatorilor catre acest tip de produse nu ne vor salva de la iminenta criza a resurselor.