Anul 2009 este unul „negru” pentru IMM-uri. Fara a avea informatii oficiale, din informatiile culese de noi reiese ca peste 100.000 de firme au fost inchise, marea majoritate dintre acestea fiind intreprinderi mici. Motivul pentru care s-a intamplat acest lucru este evident: criza financiara mondiala a afectat si economia romaneasca, iar politicienii romani au dat “lovitura de gratie”.Daca vrei sa faci afaceri nu are rost sa te gandesti prea mult la politica economica si fiscala care ti-a adus firma in pragul falimentului, ci la masurile pe care trebuie sa le iei pentru a supravietui.
Teoretic solutiile sunt simple: imbunatatirea managementului firmei, identificarea de noi piete si cresterea productivitatii.
In ceea ce priveste managementului firmei, este evident ca in situatii de criza erorile de management ies la suprafata. Administratorii firmelor si managerii acestora nu mai isi pot permite sa faca experimente, sa ia decizii gresite, sa nu ia decizii (se spune ca lipsa de decizie este de multe ori mai daunatoare decat luarea unei decizii gresite), sa foloseasca banii firmei cumparand masini de lux sau proprietati care nu aduc venituri. Chiar daca esti proprietarul unei afaceri sau director de multa vreme si ai “experienta in afaceri” iti recomandam sa te inscrii la un curs de management. Acolo vei auzi probabil lucruri pe care deja le stii, dar care le vei vedea acum cu alti ochi. Pe langa inscrierea la un curs mai poti face ceva: cere sfatul unui consultant profesionist!
Identificarea de noi piete – suna frumos dar nu e chiar simplu sa faci acest lucru. In plus in unele cazuri este chiar greu sa lucrezi pe o alta piata (Ex: o frizerie care isi desfasoara activitatea intr-un mic oras in care aproape toata lumea e somera va avea serioase dificultati sa gaseasca o alta piata). Pentru multi insa acesta posibilitate exista. Noi iti recomandam ca in primul rand sa te concentrezi spre piata externa: in unele tari europene criza se apropie de sfarsit si au aparut banii pe piata. Ar fi bine daca ai reusi sa lucrezi pentru firme din aceste tari, iar pentru ca acest lucru sa se intample ar trebui sa participi la targuri si expozitii in strainatate, sa trimiti email-uri si scrisori unor potentiali clienti din strainatate.Criza ofera oportunitati de crestere a cotei de piata pentru firmele cele mai performante. Acum multe firme dispar iar locul lasat liber pe piata trebuie ocupat de altcineva. Incearca sa analizezi si sa vezi in regiunea ta care sunt locurile ramase libere pe piata si incerca sa faci ceva pentru a castiga clientela. Mai tarziu cu ei vei castiga foarte bine.
Cresterea productivitatii - solutia simpla: reduceri la numarul de personal, automatizare si informatizare. Incerca sa investesti in echipamente ce necesita numar mic de personal, chiar daca sunt scumpe si apeleaza la informatica pentru a controla si conduce cat mai eficient procesele din firma. In plus iti recomandam sa acorzi o atentie deosebita gestiunii stocurilor. Nu uita ca in afaceri uneori stocurile sunt cele "care fac diferenta".