20-Jan-2009: Previziuni despre lumea afacerilor in 2009
Anul 2009 ridica semne de intrebare pentru marea majoritate a intreprinzatorilor. Putine au fost domeniile care nu au fost afectate de criza economica la sfarsitul anului 2008 si se pare ca anul 2009 va creste numarul ramurilor care vor inregistra o restrangere a activitatii. In timp ce multe IMM-uri si chiar si intreprinderi mari vor disparea de pe piata alte firme vor aborda criza economica ca pe o oportunitate si isi vor dezvolta afacerea.
Intrebarea pe care si-o pun toti este: care sunt afacerile care pot aduce bani in conditii de criza ?. E o intrebare care ii macina pe oamenii de afaceri si la care, din pacate putini vor gasi raspunsul. Nici noi nu stim raspunsul, dar “in mare” credem ca stim cine vor fi “castigatorii”. Vor fi cei care vor reusi sa isi reduca costurile de operare si vor fi capabili sa ofere produse/servicii la preturi mai mici decat ale concurentilor, devenind astfel capabili sa raspunda nevoilor celor ramasi fara un loc de munca si celor care pentru a-si mentine jobul vor accepta un salar mai mic. La prima vedere solutia este simpla: scadem calitatea si astfel reducem preturile, dar totusi lucrurile nu vor merge chiar asa de simplu fiindca romanul a inceput sa devina pretentios si nu va rabda multa vreme sa primeasca servicii sau produse de proasta calitate. Vor supravierui insa doar firmele care vor reusi sa reduca preturile substantial in timp ce calitatea produselor o vor reduce doar intr-o foarte mica masura sau o vor pastra pe cea actuala.
Startegia “de supravietuire” trebuie foarte bine gandita pentru anul 2009. Fara o astfel de strategie va veti trezi probabil fara sprijinul financiar al bancii si fara clienti.