Criza care tocmai pare sa se incheie a fost o lectie pentru multi intreprinzatori. Din pacate a fost o lectie pentru cei a caror afaceri au supravietuit crizei, fiindca pentru foarte multi a insemnat sfarsitul carierei de intreprinzator. Astfel numarul firmelor pentru care a fost declansata procedura de insolventa in perioada septembrie 2008 - septembrie 2010 se ridică la aproape 50.000. Cele mai multe proceduri de insolventa au fost initiate in 2009 cand un număr de aproape 20.000 de firme au ajuns în situatia de a nu mai avea bani pentru plata datoriilor. Inafara de aceste 50.000 de firme care au intrat in insolventa aproximativ inca 100.000 de firme s-au inchis sau si-au suspendat activitatea.
Multi dintre consultantii de afaceri sustin acum ca aceasta criza a fost necesara si ca reprezenta singura cale de a elimina din mediul economic toate afacerile care nu au fost cladite pe niste nevoi reale ale consumatorilor si de a scapa de intreprinzatori si manageri care nu merita sa conduca o afacere.
Acum, cand ne apropiem de finalul crizei consultantii de afaceri se intreaba care sunt principalele lectii care trebuie invatate in urma acestei crize. Noi credem ca sunt mai multe, unele fiind legate de aspecte macroeconomice iar altele de aspecte de nivel microeconomic.
Deocamdata vom prezenta pe scurt principala lectie pentru intreprinzatorii si managerii de IMM-uri. Dupa parerea noastra, pentru a avea o afacere sustenabila pe termen lung si putin expusa fluctuatiilor pietei cel mai important aspect il reprezinta extinderea si diversificarea pietei firmei.
Daca ne uitam la ceea ce se intampla pe plan european vom constata ca primele tari care si-au revenit din criza sunt cele care au exporturi masive. Din acest punct de vedere Germania a rămas liderul Uniunii în ceea ce priveste valoarea exporturilor fiind urmată de Olanda si de Franta. Cauzele care au condus la aceasta iesire mai rapida din criza economica sunt multiple, iar una dintre principalele cauze a fost adaptarea rapida a IMM-urilor din aceste tari la noile conditii de piata. Este foarte adevarat ca in aceste tari si statul a fost un element de sprijin pentru IMM-uri si nu un inamic al acestora. Revenind la IMM-uri, care in toate aceste tari care au iesit din criza contribuie cu peste 70% la realizarea produsului intern brut din tarile respective, putem constata ca acestea au fost extrem de flexibile si s-au orientat catre alte piete care se aflau in crestere. Numeroase firme vest-europene au investit de exemplu in China, unele orientandu-se catre deschiderea unor centre de productie in China iar altele chiar au investit in sectorul imobiliar din China, sector care a avut in ultimii ani o crestere extraordinara. Nu acelasi lucru s-a intamplat si cu firmele romanesti. Si romanii au inteles ca acum China reprezinta o oportunitate, dar din pacate marea majoritate a intreprinzatorilor romani s-au orientat catre importurile din China. Rezultatele se vad acum: Romania depinde in principal de exporturile realizate de marii investitori straini ce opereaza in tara (ex: Renault sau Nokia), in timp ce micii producatori nu mai reusesc sa exporte aproape nimic.
Din pacate cea mai buna solutie o reprezintat tot exporturile. Intreprinzatorii trebuie sa inteleaga ca desi este mult mai greu sa vinzi o marfa sau niste servicii pe o piata externa, daca vrei sa ai o stabilitate a afacerii, in conjunctura economica mondiala actuala este foarte important sa iti completezi veniturile realizate pe piata interna cu venituri realizate pe piata externa. In plus furnizarea de produse si servicii catre piata externa contribuie la cresterea competitivitatii unei firme. Cei care doresc isi doresc afacere viabila pe termen lung ar trebuie sa se gandeasca ca a livra 50% din volumul productiei sau al serviciilor pe piata externa reprezinta o cale de intarire a firmei.
Sfatul consultantului:
- nu mergeti "pe o singura mana". Firma dvs. trebuie sa aiba minimum 5 clienti importanti
- ar fi excelenta daca din cei 5 clienti ai dvs. 2 sunt din strainatate
- daca nu reusiti sa exportati ceva incercati macar sa furnizati produse sau servicii firmelor care exporta.